باکتریهای روده‌ای می‌توانند به پیش بینی پاسخ بدن به غذاهای چرب کمک کنند

5 ژوئیه 2017- محققان اعلام کردند که ترکیبات خاصی که توسط میکروبیهای روده‌ای تولید شده و در ادرار یافت می‌شوند، می‌توانند به پیش بینی پاسخ بدن میزبان به غذاهای junk کمک کند. این ترکیبات نشان می‌دهد که آیا موشها در معرض خطر زیاد برای چاقی هستند یا به مشکلات سلامت نظیر دیابت یا بیماری قلبی عروقی مبتلا خواهند شد یا خیر.

یک گروه از محققان به رهبری کالج سلطنتی لندن و INSERM UMRS 1138 در پاریس به آزمایش ادرار موشها برای بررسی تعدادی از ترکیبات متابولیتی میکروبی روده پرداختند، آنها دریافتند که وجود امضاء شیمیایی برخی متابولیت‌های کلیدی می‌تواند به پیش بینی صحیح پاسخ این حیوانات به رژیم غذایی پرچرب، قبل از شروع این رژیمها کمک کند.

به گفته‌ی محققان این یافته‌ها قطعات دیگری از معمای تأثییر میکروبیوم بر سلامت ما را مشخص کرده است، این اطلاعات می تواند به تدوین رژیم‌های شخصی برای بیماران بر اساس آرایش فلور روده‌ای آنها کمک کند. رژیم‌ غذایی پرچرب یکی از محرک‌های اصلی چاقی و مشکلات بهداشتی مرتبط با آن نظیر دیابت و بیماریهای قلبی عروقی می باشد، با این حال شواهد حاصل از مطالعات پیشین نشان می‌دهد که افراد متفاوتی که رژیم یکسانی را رعایت می‌کنند، دارای نتایج مختلفی هستند. همین موضوع تدوین یک رژیم سلامت یکسان را که مناسب همه‌ی افراد باشد، سخت می‌کند.

تحقیقات قبلی نشان داده‌اند که صدها گونه از باکتریها و سایر میکروبهایی که در دستگاه گوارش ما زندگی می‌کنند در تعامل با سلولهای بدن ما نقش‌های متعددی را ایفاء می‌کنند و این باغ میکروبی می تواند از طریق آنچه ما می‌خوریم یا داروهایی که مصرف  می‌کنیم، مانند آنتی بیوتیک‌ها، شکل گیرد.

 در تحقیق اخیر که نتایج آن در مجله‌ی Cell Reports منتشر شده است، محققان از موشهایی با ژنتیک مشابه استفاده کردند تا نقش مهم باکتریهای روده‌ای را در پاسخ بدن به تغییرات تغذیه‌ای و سلامت بررسی کنند.

دکتر Dumas از دپارتمان جراحی و سرطان کالج سلطنتی می‌گوید: ما می‌دانیم که محیط و ژنتیک می‌تواند بر خطر چاقی و بیماریها تأثیر گذارد اما اثرات جوامع باکتریایی درون بدن ما کمتر مورد بررسی قرار گرفته است، با استفاده از گروهی از موشها با ژنتیک مشابه، ما توانستیم تغییراتی را که در حیوانات به دلیل تغییر رژیم به رژیم غذایی پرچرب ایجاد می‌شود، بهتر مطالعه کنیم.

قبل از تغییر رژیم به رژیم پرچرب، ترکیبات تولید شده توسط باکتریهای روده از طریق طیف سنجی رزنانس مغناطیس بررسی گردید، بدین ترتیب ویژگی متابولیتهای شیمیایی تولید شده توسط میکروبیوم این حیوانات مشخص شد. محققان دریافتند با تغییر رژیم غذایی موشها به رژیم پرچرب، نتایج متفاوتی حاصل می شود برخی از این حیوانات بیشتر از سایرین اضافه وزن یافتند یا کمتر گلوکز را تحمل می‌کردند که یکی از نشانه‌های هشدار دهنده‌ی دیابت بود.

تجزیه و تحلیل‌ها نشان داد که مواد شیمیایی کلیدی موجود در ادرار آنها برخی از نتایج از جمله تغییرات رفتاری، اضافه وزن و تحمل گلوکز را پیش بینی می‌کند.

بویژه دانشمندان بر اساس ترکیبی به نام trimethylamine-N-oxide یا TMAO قادر به پیش بینی تحمل گلوکز بودند.

پرفسور Nicholson مدیر گروه جراحی و سرطان در کالج سلطنتی لندن توضیح داد: هنگامیکه میکروبیوم در ابتدای زندگی تشکیل می‌شود، تعداد و تنوع باکتریهای این جامعه ی میکروبی بسیار محدود است اما به مرور با رشد ما، باکتریهای بیشتری را از محیط دریافت می‌کنیم. این بدان معنی است که تفاوتهای کوچک در محیط زیست می‌تواند منجر به تنوع زیادی در میکروبیوم افراد شود.

 او افزود: این مطالعه یک مثال جالب از قدرت میکروبیوم در تأثیر بر میزبان با توجه به خطرات اصلی سلامت است، این نتایج نشان می‌دهد که ارزش یک رژیم نه تنها توسط ژنهای ما بلکه توسط ژنهای میکروبیوم ساکن در روده‌ی ما تعیین می‌شود. این تحقیق دارای تأثیرات مختلفی بر زمینه‌های مختلف تحقیقاتی است و به همین دلیل بسیار هیجان انگیز است.

محقق ارشد این پژوهش دکتر Gauguier از مرکز INSERM-P در پاریس و استاد مدعو در کالج سلطنتی لندن می‌گوید: ما تمایل داریم که چاقی را نتیجه‌ی ژنهای بد یا تعامل ژنهای بد با محیط بد تعریف کنیم، اما یافته‌های این پژوهش بوضوح نشان می‌دهد که میکروبیوم روده‌ای می‌تواند انطباق با چالش‌های تغذیه‌ای را در غیاب تنوع  ژنتیکی تحریک کند، این نتایج نیاز به انجام مطالعات ژنتیکی در ابعاد بزرگ  بر روی  فنوتیپ مولکولی  و فیزیولوژیکی دقیق افراد را پررنگ تر کرد.

 این یافته‌ها در یک مطالعه‌ی درحال انجام کلینیکی بزرگ بر روی 2000 بیمار که جزئیات شیوه‌ی زندگی، رژیم غذایی، داروها و سایر فاکتورهای آنها و همچنین میکروبیوم آنها در حال تعیین است،  بررسی خواهد شد. گردآوری تمامی این داده‌ها و یافته‌های مطالعات قبلی به دانشمندان کمک خواهد نمود که واکنش افراد به رژیم‌های غذایی مختلف را بر اساس امضاء میکروبیومی آنها پیش بینی  کنند.

 به گفته‌ی محققان امید است که در آینده با تعیین مشخصات بیماران بر اساس نمونه‌های خونی یا ادرار آنها بتوان بهترین رژیم غذایی را برای هر فرد تدوین نمود.

 دکتر Dumas می‌گوید: یافته‌های ما نشان می‌دهد که اندازه‌گیری متابولیت‌ها در ادرار قبل از تعیین  رژیم غذایی می‌تواند، پیش بینی کند که کدامیک از حیوانات چاق شده یا کدامیک دچار عدم تحمل گلوکز می‌شوند، این یافته‌ها چشم‌اندازهایی قوی برای طراحی رژیم‌های غذایی خاص و استفاده از باکتریهای روده‌ی فرد برای  ارتقا و بازیابی سلامت فرد، بر روی دانشمندان گشوده است.

 منبع و سایت خبر:

Cell Reports, 2017; 20 (1): 136

www.sciencedaily.com/releases/2017/07/170705123133.htm